למרות המודעות ההולכת וגוברת בקרב הציבור הרחב באשר להפרעת הקשב ומשמעותה הכוללנית, רבים עדיין טועים לחשוב שהפרעת הקשב מפריעה לתלמידים בבית הספר או באוניברסיטה, ועם סיום הלימודים, אין לה רלוונטיות. זו, כמובן, טעות גדולה.
לא פחות טועים לחשוב שאם כבר רכשתי מקצוע, הקמתי משפחה ו"הסתדרתי" בחיים, הפרעת הקשב עוד יותר לא רלוונטית. גם כאן הטעות היא גדולה ביותר.
הפרעת הקשב משוכה כחוט השני בכל ההתנהלות של האדם הבוגר, והיא עשויה לקבוע את תחושת ההישג והסיפוק, כמו גם להנציח את תחושת ההחמצה והכישלון.
הפרעת הקשב – היכולת להבין אותה, לקבל אותה ולבחור את דרך החיים בהתחשב בקיומה מבלי להיכנע לה – זוהי זכות אישית של כל אדם ואף פעם לא מאוחר לעשות זאת. כל רגע בחייו של אדם זה הרגע לעשות את הרגע הבא בהיר, מזוכך ומעודד יותר. על כן, באופן חד משמעי וללא פשרות, זכאי כל בוגר עם הפרעת קשב לבחון ולקבל החלטה שקולה ומודעת האם הוא מוכן להיכנס לתהליך תוך אישי ובין אישי, שיקרב אותו למה שמכנה ד"ר טל בן שחר "אושר אפשרי".
תחושת האושר בנויה מ-3 מרכיבים:
· חוויות חיוביות
· תחושת משמעות
· מימוש החוזקות
ללא טיפול מתאים, הסיכוי של בוגרים בעלי הפרעות קשב להגיע לתחושה מסוג זה, היא קטנה יחסית. רוב החוויות שלהם הן של כישלון, תסכול ואכזבה, והן גם אלה שנצרבות בתודעתם. הם לא מצליחים לממש את החוזקות בגלל מכשלת החולשות שחוסמות אותם, ותחושת המשמעות נמנעת מהם משום שהם לא מצליחים לזהות ולהגשים את הייעוד של עצמם.
בוגר, המכבד את עצמו, המכיר בערכם של החיים ובפוטנציאל האיכותי הטמון בהם, יכול לבחור "לפרגן לעצמו" מהלך טיפולי, אשר יתן לו להישיר מבט בגאווה ולהגיד: עשיתי זאת!!!!!!!!!
המהלך הטיפולי כולל את השלבים הבאים:
1. שלב א' – אבחון קשב מלא ותקף
עצם האבחון נותן תחושת הקלה וכמו "פענוח הסוד" של כל החיים. זוהי כבר תחילת הדרך החדשה.
2. שלב ב' – "תפירת חליפת טיפול אישית"
בגיל הבוגר הטיפול אמור להיות מאד רלוונטי, נוגע בקושי האמיתי ומאפשר השגת תוצאות ברורות. שתי המערכות שנפגעות בעיקר מההפרעה היא המערכת החברתית והמערכת התעסוקתית. על כן, יש להסתכל באופן רחב על זירות ההתמודדות של המטופל, ולהתאים לו את הנתיב הייחודי שלו.
3. שלב ג' – הצבת מטרות וחתירה למימושן
יש להציב מטרות פרקטיות ברות-השגה, ולא לראות בגיל הבוגר כנקודת ציון שבה יש לוותר על הגשמתן של מטרות. כל זאת, בתנאי שיילמדו כלים חדשים למימושן של אותן מטרות. לדוגמא: כלים לשיפור יכולת הזכירה (לזכור שני דברים בו זמנית כדי לתאם ביניהם), יכולת ההתארגנות בזמן (לסיים משימות בתאריך היעד) ויכולת ההתארגנות עם החפצים האישיים (לארגן את המסמכים כך שאדע היכן הם נמצאים). המטרות יכולות לכלול גם עיצוב דיאלוג מסוג אחר עם הסביבה החברתית ועם הסביבה התעסוקתית, כך שתתאפשר הבנה עמוקה יותר והשתלבות חלקה יותר בכל התיפקודים והתפקידים של החיים.
השגתן של המטרות לא יכולה להתממש ללא נגיעה אנושית בליבת הרגישות והכאב שנושאים אנשים אלה בלבם. שנים של תסכולים ואכזבות, תהיות שנותרו ללא מענה, הבשילו בתוכם דפוסי חשיבה ורגשות בעלי גוון שלילי, דימוי עצמי נמוך ותחושת חוסר אונים. הטיפול בכל הרבדים הנפשיים הסמויים מן העין, זהו הנדבך לבניין הטיפולי כולו, ועל כן הוא חייב לזכות בתשומת לב מירבית לאורך כל תהליך הטיפול.
לסיכום, כל אדם הוא אוצר ויפי הבריאה. בקרב בעלי הפרעות הקשב, המפגש עם היופי שבתוכם הוא כפסע בינם לבין הניתוק והניכור מעצמם וממה שהעולם יכול להעניק להם והם לו. מן הדין שימצאו בתוכם את האומץ לבחור נכון.
מה הכי חשוב לי לקדם כרגע? ומהו סוג העזרה המתאימה ביותר לצורך זה?
אוכל לסייע לך להגיע להחלטה בסבך ההתלבטות.
איזו מטרה חשוב לי לקדם כרגע בחיי? איך אתמיד בה ולא אפול לתוך המוקשים הרגילים?
אתן לך יד ואלך אתך לאורך הדרך.
איך אני יכול להתנהל טוב יותר כשבראש שלי מחשבות שליליות, חרדות מציפות ודפוסי התנהגות לא רצויים לי?
אעזור לך לחזק את הרווחה הנפשית ואיכות החיים הפנימיים שלך.
כיצד הפרעת הקשב משפיעה על ההורות שלי ועל יחסי עם בן זוגי?
אסייע לך ללמוד לעקוף את קשיי הקשב מחד ולהפעיל את החוזקות שלך מאידך, בתוך מערכות היחסים החשובות ביותר בחייך.